Viszlát, hatótávpara! - BYD Seal U DM-i menetpróba

BYD Seal U DM-i menetpróba (2024)
Fotó: BYD
Vágólapra másolva!
A villanyautók vezetési élményét ígéri a kínai márka 1000 kilométeres hatótávolságú plug-in hibridje. Vajon mit tud a gyakorlatban az akár 0,9-1,2 literes fogyasztással büszkélkedő Seal U DM-i?
Vágólapra másolva!

Amikor 2003-ban legördült a BYD első autója a szerelőszalagról, itt Európában aligha sejtette bárki is, hogy húsz évvel később a tradicionális márkák teljes értékű kihívója lesz a kínai gyártó. De nem csak egyszerűen egy nagy ígéretről van szó, a globális eladási adatok alapján 2023-ban már a 9. legnagyobb autógyártó volt a BYD (3 millió példány), ami pedig talán még fontosabb, hogy tavaly világszerte ők értékesítették a legtöbb elektromos és plug-in hibrid személyautót. Európa meghódítása azonban nagy falat, éppen ezért szisztematikusan törnek előre új modellváltozatokkal.

BYD Seal U DM-i menetpróba (2024)
Európában ez az első BYD, amely DM-i (Dual Mode intelligent) hibridként is kapható. Összesen öt radart használ vezetéástámogató rendszerek működtetéséhez

A Seal U szabadidő-autót eddig nálunk kizárólag elektromos verzióban forgalmazták Európában, most viszont itt vannak a DM-i, azaz a plug-in hibrid verziók, amelyek sok szempontból nem szokványosak. Leginkább a Honda e:HEV rendszeréhez hasonlít a BYD hajtása, amelyben az 1,5 literes, négyhengeres benzinmotor elsősorban áramtermelésre szolgál (80 km/óra alatt), egy kuplung segítségével azonban 80-130 km/óra között a villanymotorral közösen is tud hajtani.  Az egy hajtómotoros, 218 lóerős rendszerteljesítményű alapmodell akár 125 kilométert is meg tud tenni, ha külső forrásból feltöltjük a 26,6 kWh-s akkumulátort.

BYD Seal U DM-i menetpróba (2024)
Az alapvetően áramtermelésre használt 1,5-ös benzinmotor turbó segítségével 130 lóerőre képes

Jó erőben van, de nem érezzük sportosnak

Más tészta a dupla villanymotoros, nem mellesleg turbós 1,5-ös benzinmotorral ellátott topverzió: itt inkább a nagy teljesítményen van a hangsúly. A 324 lóerős kivitel 18,8 kWh-s akkumulátora 70 kilométeres elektromos hatótávot engedélyez, ami még mindig a jobbak közé tartozik. Mivel a legtöbb plug-in hibriddel ellentétben nem kisméretű, hanem 60 literes a benzintank, a kombinált hatótáv eléri az 1000 kilométert. Nem véletlenül mondták a menetpróbán a gyáriak, hogy ez a modell azoknak való, akik szeretik a villanyautókat, de nem akarnak együtt élni a korlátokkal.

BYD Seal U DM-i menetpróba (2024)
Akár 18 kW-os töltést is fogadhat az akkumulátor, ilyenkor 35 perc alatt 30%-ról 80%-os szint érthető el

Ugyan csak a csúcsmodellt vezethettük, egészen biztos, hogy sok tekintetben tényleg olyan a Seal U DM-i, mint az elektromos változat. Először is, ha fel van töltve az akku, úgy indul meg az autó, mint a tisztán villanyosok, ami a technikából fakad: a hátsó hajtómotor önmagában 204 lóerős, szóval garantált a dinamika, 

ráadásul a vezető a központi kijelzőn egy csúszkán állíthatja, hogy a benzinmotor milyen akkuállapot (25-70%) között induljon be.

Mivel nincs hagyományos értelemben vett sebességváltó és az 1,5-ös benzinest is nagyon becsomagolták, a Seal U DM-i hajtáslánca abszolút kifinomultnak érződik.

BYD Seal U DM-i menetpróba (2024)
Vezeték nélküli telefontöltőt is adnak, az előválasztó körül érintőgombok sorakoznak - a kétféle üzemmódválasztó és a hangerőszabályzó potméteres

Ám az akár 18 kW-tal is tölthető típus hiába gyors egyenesben, szó sincs arról, hogy sportos lenne. Inkább ellenkezőleg, érződik, hogy nehéz, a lágyra hangolt futóművel az egész autó mozgása hajósan ringatózós - ezen a téren azért a hagyományos gyártók előrébb járnak. Persze vitathatatlan, hogy az úthibákat jól nyelik el a rugózó elemek, de a nem túl direkt volánnal együtt az egész azt eredményezi, hogy a békés suhanás áll jól az autónak. Már csak azért is, mert a Seal U DM-i egy nagy és kényelmes modell.

BYD Seal U DM-i menetpróba (2024)
Hátul is tágas az új BYD, ami a 2765 mm-es tengelytávolság miatt nem meglepő. Az üléspad mögött a két villanymotoros csúcsváltozat csomagtere 442 literes

Fejlett multimédia, versenyképes garancia

A sofőr egy modern, technokrata parancsnoki hídon érzi magát, és bizony az sem mellékes, hogy a felhasznált anyagok és a minőségérzet kifejezetten megnyerő. Látszik, hogy a kínaiak előszeretettel merítenek ihletet más gyártóktól, például a szélső légbeömlők  Mercedes S-osztályéra hajaznak, míg az előválasztó a Volvo kis üvegkarjára emlékeztet. Ugyanakkor van, amiben szó sem lehet másolásról, ez pedig a fedélzeti rendszer. Egyértelműen látszik a központi kijelzőn, hogy a BYD egy techcég, amely autókat is gyárt.

BYD Seal U DM-i menetpróba (2024)
Igényesek a részletek, a minőség meggyőző. 12,3 colos a digitális műszeregység, amely rendszerábrát is tud mutatni

Pontosan úgy működik a forgatható érintőképernyő, mint egy okostelefon, a menürendszer felépítése és a kezelhetőség logikus, mondjuk azt meg kell hagyni, hogy menet közben sokkal jobb tekerőgombbal állítani a hőfokot, mint a képernyőn babrálni. 

A Seal U DM-i első példányai nyáron már a márkakereskedésekben lesznek,

a vásárlók öt szín közül választhatnak majd. Természetesen ez is jogosult zöld rendszámra és az azzal járó kedvezményekre, állami támogatásra azonban nem, az megmarad a 16,3 millió forintos listaártól elérhető akkumulátoros-elektromos verzió kiváltsága.

BYD Seal U DM-i menetpróba (2024)
Gombnyomásra függőlegesbe forgatható a 15,6 colos óriáskijelző

Bár a kipróbált plug-in hibrid magyarországi árát egyelőre homály fedi, a németországi, 40 ezer euró alattira ígért belépő összeg egyértelműen versenyképesnek tűnik, ahogyan a garanciális feltételek is. Az általános gyártói garancia 6 év/150 000 km, a villanymotorra 8 év/150 000 km vonatkozik, míg az akku kapcsán azt vállalják, hogy 8 év/200 000 km-ig az újkori 70%-a alá nem csökken a kapacitás. Magát a márkát – elsősorban a szegedi beruházása miatt – nagy érdeklődés övezi nálunk, és a Seal U DM-i-vel egy új, eddig a tradicionális gyártók uralta műfajban is megméreti magát.

Jelenleg több mint 700 ezer főt foglalkoztat a BYD, ebből a mérnökök száma eléri a 100 ezret. A Szegeden épülő üzem a kínai márka első európai személyautó-gyártó bázisa lesz. 

BYD Seal U DM-i menetpróba (2024)
BYD Seal U DM-i menetpróba (2024)
BYD Seal U DM-i menetpróba (2024)
BYD Seal U DM-i menetpróba (2024)
BYD Seal U DM-i menetpróba (2024)
BYD Seal U DM-i menetpróba (2024)
BYD Seal U DM-i menetpróba (2024)
BYD Seal U DM-i menetpróba (2024)
BYD Seal U DM-i menetpróba (2024)
BYD Seal U DM-i menetpróba (2024)
BYD Seal U DM-i menetpróba (2024)
BYD Seal U DM-i menetpróba (2024)
BYD Seal U DM-i menetpróba (2024)
BYD Seal U DM-i menetpróba (2024)
BYD Seal U DM-i menetpróba (2024)
BYD Seal U DM-i menetpróba (2024)
BYD Seal U DM-i menetpróba (2024)
BYD Seal U DM-i menetpróba (2024)
BYD Seal U DM-i menetpróba (2024)
BYD Seal U DM-i menetpróba (2024)
BYD Seal U DM-i menetpróba (2024)
BYD Seal U DM-i menetpróba (2024)
BYD Seal U DM-i menetpróba (2024)
BYD Seal U DM-i menetpróba (2024)
BYD Seal U DM-i menetpróba (2024)
BYD Seal U DM-i menetpróba (2024)
BYD Seal U DM-i menetpróba (2024)
BYD Seal U DM-i menetpróba (2024)
BYD Seal U DM-i menetpróba (2024)
BYD Seal U DM-i menetpróba (2024)
BYD Seal U DM-i menetpróba (2024)
BYD Seal U DM-i menetpróba (2024)
BYD Seal U DM-i menetpróba (2024)
BYD Seal U DM-i menetpróba (2024)
BYD Seal U DM-i menetpróba (2024)
BYD Seal U DM-i menetpróba (2024)

 

Műszaki adatok - BYD Seal U DM-i Design

 

Max. teljesítmény: 238 kW (324 LE). Max. nyomaték: 550 Nm. Akkumulátor kapacitás: 18,3 kWh.

 

Hossz./szél./mag.: 4775/1890/1670 mm. Tengelytáv: 2765 mm. Csomagtér: 425-1440 l. 
 

Gyorsulás 0-100 km/h: 5,9 s. Szabványos átlagfogyasztás: 1,2 l/100 km.

 


 

 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!