Minden eddiginél rejtélyesebb építményt találtak Franciaországban

Fotó: Jérôme Berthet, Inrap
Saját elmondásuk szerint „példátlan” felfedezést tettek a francia Nemzeti Régészeti Intézet (Inrap) munkatársai a franciaországi Dijon közelében fekvő Marliensben.

Az ásatás során feltárt leletek a neolitikum és a vaskor közötti időszakból származnak; a kutatók találtak többek között kovakőből készült nyílhegyeket és rézötvözetből készített tőrt is. Nem a tárgyi leletek voltak azonban a legérdekesebbek, hanem az a 8 méter hosszú, patkó alakú építmény, amely egy 11 méter átmérőjű szerkezethez csatlakozik. Ez utóbbihoz egy nyílt struktúra is kapcsolódik - olvasható az IFL Science cikkében

A helyszínen talált tárgyak
Fotó: Pauline Rostollan, Inrap

A régészek szerint mindhárom építmény ugyanabból a korból származik.

Ez az emlékmű példátlan, és egyelőre hasonlót sem sikerült találni”

– írta a kiadott közleményben az Inrap. Az intézet szerint a kormeghatározás továbbra is bizonytalan, az eddigi bizonyítékok alapján valószínű, hogy a neolitikumban hozhatták létre a komplexumot.

A szakértők szénizotópos kormeghatározással próbálják megállapítani a struktúrák pontos korát. A módszer a természetben előforduló C-14 izotópot használja a széntartalmú anyagok korának meghatározására.

A kutatók a környéken bronzkori kutakat is találtak, ami arra utal, hogy a közelben egy település is volt. Egy Kr. e. 1500 és 1300 közötti nekropoliszt is feltártak, de a talaj savassága miatt emberi maradványok nem kerültek elő.

A régészek jelenleg nem tudják megmondani, milyen célt szolgálhatott az épületkomplexum, ezért tovább folytatják a vizsgálatokat.